Complexiteit in de procesindustrie
Zeker in de huidige tijd neemt de complexiteit voor producerende bedrijven snel toe. Het moeten kunnen leveren van een groot assortiment met een korte lead time is eerder gebruik dan uitzondering. Bij een grote voorspelbaarheid van de vraag is alles nog goed in te richten. Maar deze variabele gooit juist nu vaak roet in het eten. Het ene product wordt veel minder gevraagd en het andere juist meer. En in het streven de omzet op peil te houden worden snel nieuwe producten gelanceerd terwijl de gebruikelijke niet afgebouwd (kunnen) worden. We kunnen het ons immers niet veroorloven om een klant te missen. Omzet laten schieten druist in ieder geval in tegen het gevoel. Een mooie puzzel en uitdaging voor iedereen die zich bezighoudt met het herinrichten en optimaliseren van productieprocessen en SCM.
Daarnaast bestaat juist nu een toenemende focus op het beheersen van de bedrijfskosten en, waar mogelijk, het verlagen hiervan. De toenemende complexiteit in een productieomgeving leidt echter juist tot een toename van de bedrijfskosten door bijvoorbeeld een grotere voorraad grondstoffen en product, meer omstellingen in het proces en daardoor een lagere benutting van de productiecapaciteit waar het bedrijf in heeft geïnvesteerd.
Lomp snijden in de kosten is vaak geen oplossing, hoewel er soms geen andere mogelijkheid meer kan zijn. Het ongebreideld laten groeien van de complexiteit door aan elke vraag te willen voldoen is echter ook geen oplossing. Wat dan wel?
Wat helpt om zowel de complexiteit beter te managen als de bedrijfskosten te beheersen is het verhogen van de efficiency door te flexibiliseren. En dan bedoelen we niet alleen het flexibiliseren van personeelskosten. Door ons te richten op de volgende punten, werken we zowel aan de omzet als aan de kosten:
1. Flexibiliseer
Zorg voor korte omsteltijden. Hanteer kleine voorraden van meerdere producten. Richt het proces zo in dat er korte productietijden zijn voor maatwerk en hanteer de kortst mogelijke tijd tussen productie en distributie. Een korte lead time dus en daarnaast een korte time to market bij nieuwe producten.
2. Forecast
Als de oude forecast niet meer valide is, maak dan wel een nieuwe! Ook de nieuwe werkelijkheid kent trends en tendensen. Forecasts zijn juist nodig om de nieuwe situatie te begrijpen.
3. Betrek klanten
Probeer de behoefte te begrijpen en ook de grilligheid daarvan. Houd frequent contact met de klanten en speel in op de vraag.
4. Betrek leveranciers
Voorraden van grondstoffen beperkt houden kan vaak alleen met de medewerking van leveranciers. En soms is het gewoon beter om van essentiële goederen strategische voorraden aan te houden. Zeker als deze over langere afstanden en over meerdere grenzen getransporteerd moeten worden. Probeer via de leveranciers een goed beeld te krijgen van de grondstoffen/onderdelen in de pijplijn en speel daarop in.
5. Betrek de medewerkers op de werkvloer
Zij zien vaak als eerste de mogelijkheden om te optimaliseren. Als ze betrokken zijn, kunnen ze nog beter helpen om te flexibiliseren.
6. Maak een plan
De nieuwe werkelijkheid heeft aan alle kanten invloed op ons werk. Laat het dan ook onderdeel worden van het strategische plan. En betrek de kernspelers bij de uitvoering daarvan.
7. Doe er je voordeel mee!
Als je met je onderneming en je processen in staat bent om goed om te gaan met de toegenomen complexiteit, bouw je een voorsprong op waar je je voordeel mee kunt doen in de markt.