De blauwe oceaan
Een Blue Ocean Strategy is een bedrijfsstrategie die in 2005 werd gepubliceerd in het gelijknamige boek van geschreven door W. Chan Kim en Renée Mauborgne (INSEAD). De kern van de strategie bestaat uit het creëren van nieuwe markten in tegenstelling tot het concurreren met anderen in bestaande markten.
De Rode Oceaan staat voor de bestaande marktruimte met bestaande spelers en regels, waarin de spelers elkaar hard beconcurreren in een poging zo veel mogelijk van de markt te veroveren. Doordat de ruimte beperkt is, kan dit uitmonden in moordende concurrentie en als gevolg hiervan van het figuurlijk vloeiende bloed, de Rode Oceaan.
De Blauwe Oceaan staat voor de nog onbekende en onontgonnen marktruimte, waar dus ook nog geen concurrentie aanwezig is. Hier creëert men marktruimte, in plaats van er met anderen om te vechten. Doordat de marktruimte nieuw is, zijn ook de regels nog niet vastgelegd, hetgeen kansen biedt die in de Rode Oceaan niet bestaan. Het staat voor het vinden van markten die nog niet zijn aangeboord met kansen voor langdurige rendabele groei. Om een blauwe oceaan te kunnen ontdekken moet je anders kijken en denken dan we normaal gewend zijn te doen.
De kern van deze zogenaamde waarde vernieuwing bestaat uit het gelijktijdig implementeren van twee componenten:
- Vernieuwing van de dienst of het product, dusdanig dat er waarde gecreëerd wordt voor zowel de klant als het leverende bedrijf zelf.
- Kostenreductie door het afstoten of verminderen van kosten die in de markt minder nodig zijn
Er zijn in de praktijk sprekende voorbeelden van bedrijven die de Blue Ocean Strategy met succes hebben toegepast. Apple en Tesla zijn voor de meesten bekend. Maar er zijn er veel meer. Vraag is of deze aanpak in de huidige tijd nog steeds relevant kan zijn.
In markten waar ontzettend veel concurrentie is, kan het een verstandige zet zijn om eens af te tasten of je naar een blauwe oceaan kunt gaan. Zijn er producten of diensten die je kunt ontwikkelen waarmee je een andere doelgroep aanspreekt en waarmee je daadwerkelijk iets verfrissends kunt bieden? Dit is natuurlijk afhankelijk van de marktomgeving waarin je bedrijf aanwezig is en van de concurrentie in je werkgebied. Maar als je blijft doen wat je altijd deed houd je het resultaat dat je altijd had (of minder). Begin dus op tijd met te analyseren waar je als bedrijf goed in bent. Een mooie start van een strategisch ondernemingsplan!