Post-Acquisitie Management

Post-Acquisitie Management

Vandaag in het FD: Investeerders zoeken tevergeefs naar overnamekandidaten.

Investeerders met overvolle kassen speuren druk naar overnameprooien, maar die zijn nauwelijks te vinden. Voor bedrijven in nood is verkoop nog een brug te ver, en veel lopende deals zijn voorlopig in de ijskast gezet. Toch verwachten overnamespecialisaten in de tweede helft van het jaar een flinke toename van het aantal acquisities.

Er zal vast een periode van afstasten aan voorafgaan. Wat is de waarde van een onderneming in crisistijd en hoe schat ik de toekomstige verdiensten in? Want dit laatste is misschien wel het belangrijkste facet in het bepalen van een reële overnamesom.

Bij het bepalen van de koopsom worden synergievoordelen vaak al ingecalculeerd. Deze voordelen dienen echter nog wel gerealiseerd te worden. En vaak worden ze overschat om maar tot een deal te kunnen komen. Het goed inschatten van de synergievoordelen en deze werkelijk behalen, is nu nog belangrijker dan het altijd al was. Goed management na de acquisitie dus, ofwel Post-Acquisitie management.

En hoewel de naam anders doet vermoeden, start Post-Acquisitie management al vóór de overname. Een inventarisatie van reëel te behalen voordelen (en risico's) en een concreet plan voor in ieder geval de eerste 100 dagen na de "closing", moet al ruim voor de overname klaar liggen.

Het instellen van zogenaamde "transition teams" is een beproefde methode om integratie in goede banen te leiden en boogde voordelen te verzilveren. Voor meer informatie, vult het contactformulier in op www.getcon.nl