Missie, visie en strategie in het ondernemingsplan

Missie, visie en strategie in het ondernemingsplan

Het opstellen van een strategisch ondernemingsplan begint met het vaststellen van de missie en de visie en het bepalen van de strategie.

Missie
Waarom zijn wij als bedrijf of organisatie op aard? Dat is de kernvraag bij het vaststellen van de missie van een bedrijf. Niet direct iets wat volgens een democratisch model tot stand komt. De eigenaren zijn hierin bepalend en de missie staat vaak al vast sinds de oprichting. De missie hoort niet jaarlijks gewijzigd te worden. Dat geeft alleen maar verwarring. Wel moet periodiek getoetst worden of de missie nog helder omschreven is en "top of mind" is bij alle managers, medewerkers en overige stakeholders van het bedrijf. De missie kan nooit vertrouwelijk zijn maar moet breed gecommuniceerd en ontvangen zijn. Zonder korte, heldere en eenduidige missie geen goed vertrek voor een strategisch ondernemingsplan.

Visie
De visie geeft de toestand aan van de wereld om ons heen, gezien door de bril van de onderneming en haar producten en markten. Grote veranderingen in die markten en snel opkomende trends zijn van wezenlijke invloed op de eerder gekozen product/marktcombinaties. Waar het in het verleden voldoende was om de visie eens per 3 tot 5 jaar te herzien, moet deze tegenwoordig elk jaar opnieuw bekeken worden. Te laat inspelen op een ontwikkeling kan betekenen dat al snel achter de feiten aan gelopen wordt.

Strategie
De strategie is het aanvalsplan van de onderneming. Vaak bepaald na een doordachte Canvas- en SWOT-analyse. De daaruit volgende noodzakelijke aanpassingen voor de korte en langere termijn bepalen de koers voor het verdere plan. Hoewel het initiatief voor de strategiebepaling "top down" is, moet deze openstaan voor input van het management en de kernspelers van het bedrijf of organisatie. Alleen dan ontstaat een gedragen strategie en kan de organisatie zelf verder met het invullen van de deelplannen die vervolgens op hun beurt weer getoetst worden aan de leiding van het bedrijf.

Kortom: een heldere missie, visie en strategie vormen de basis voor een gedragen strategisch ondernemingsplan. Tell them where you want to go and they will bring you there.